Google’ın Oyun Platformu Stadia Sonrası AMD ve Alphabet Hisseleri Yükselişe Geçti
Alphabet’in Google bölümü, Salı günü San Francisco’da düzenlenen Oyun Geliştiricileri Konferansı’nda (GDC) yeni oyun platformunu tanıttı. Eskiden Project Stream ya da Project Yeti olarak bilinen platformun ismi Stadia olarak açıklandı.
Stadia, cloud servis gücünü kullanarak dev bir sunucu üzerinden çalışıyor. Google’ın oyun platformunu abonelik sistemi ile ücretlendirileceği tahmin ediliyor. Bu yüzden de Stadia “oyunların Netflix’i” olarak tanımlanıyor.
Oyuncuların Stadia ile oyun oynamak için oyunları indirmeleri ya da oyun bilgisayarları veya konsollarına sahip olmaları gerekmiyor. Stadia oyunların herhangi bir bilgisayar, televizyon, akıllı telefon ya da internet tarayıcısı üzerinden yüksek kalitede oynanmasını sağlıyor. Platformun 2019’un sonlarına doğru ABD, Kanada ve Avrupa’nın belirli bir bölümünde piyasaya sürülmesi bekleniyor.
Google Stadia’da mikroçip üreticisi Advanced Micro Devices (AMD) ile ortaklaşa çalışıyor. AMD, Google’ın Stadia platformunu yazılım geliştirme araçları, Linux tabanlı ve açık kaynaklı Vulkan sürücüleriyle destekliyor. İki şirket arasında yakın ve uzun süreli bir işbirliğine işaret ediliyor.
Google’ın Stadia’yı duyurmasının ardından, AMD hisseleri yüzde 18 değer kazanarak 27.89 dolar seviyesine ulaştı. AMD’nin piyasa değeri 3 günde 5 milyar dolar arttı. Açıklama tarihinden bu yana Alphabet hisselerinde de yaklaşık yüzde 3.72’lik bir değer artışı oldu.
Stadia “Oyunların Geleceği” Olabilir mi?
Stadia, cloud servis gücünü kullanıyor. Oyunların dağıtımını yaptığı gibi, oynamak için oyunların indirilmesini gerekli kılmıyor. Stadia sayesinde konsollarına da ihtiyaç duyulmuyor, bir web tarayıcıdan bile oyun oynamak mümkün hale geliyor. Ayrıca Google, Stadia’nın bir oyun geliştiricisi olacağını da belirtiyor.
Esasen Google Stadia ile hem Steam’e hem Microsoft ve Sony gibi oyun konsolu üreticilerine hem de Activision Blizzard gibi oyun şirketlerine adeta meydan okuyor. Stadia sonrası bazı oyun şirketi hisselerinde görülen değer kayıpları da bu konuda pek yanılmadığımızı gösteriyor.
Diğer yandan Google, YouTube ile yakaladığı büyük başarıyı da perçinlemek istiyor. Bilindiği gibi YouTube, oyuncuların başlıca yayın platformlarından biri.
Google’ın oyun bölümünü yöneten Phil Harrison, “Her gün yüz milyonlarca insan oyun içeriklerini YouTube’dan izliyor. Amacımız, bu dünyaları bir araya getirmek” yorumunda bulunuyor.
Yayıncılar Stadia üzerinden doğrudan YouTube’da paylaşımda bulunabiliyor ve oyuncular da doğrudan oyunlara erişim sağlayabiliyor. Videoda görebileceğiniz gibi YouTube’da bir oyun içeriği izlerken tek tıkla tarayıcı üzerinden doğrudan ilgili oyuna giriş yapılabiliyor:
Stadia için ne büyük kapasiteli oyun bilgisayarlarına ne de konsollara ihtiyaç var, ancak oyunların oynanabilmesi için yüksek hızda internet bağlantısı şart. (25Mbps internet bağlantısının yeterli olabileceği ifade ediliyor.) Şimdilik bilemiyoruz ama internet bağlantısı sorun olmadığı takdirde Stadia gerçekten de oyunların geleceği olabilecek muazzamlıkta gözüküyor.
Küresel Video Oyunu Piyasasında Son Durumu Ne?
Küresel video oyunu sektörü geçen yıl 138 milyar dolar değerindeydi ve sektör hız kesmeden büyümeye devam ediyor. Eğer Stadia bu pastadan bir pay alacak olursa, Google için gerçek bir kazanım söz konusu olacaktır.
Stadia ile oyun geliştiricilerinin daha geniş kitlelere satış yapma potansiyeli de var ve Google 100’den fazla oyun stüdyosunda zaten Stadia geliştirme kitleri olduğunu belirtiyor.
Şimdilik Stadia’nın en büyük galibi AMD.
Sene başından bu yana yüzde 65 değer kazanan AMD hisseleri, Stadia etkili bu son yükselişle son 5 ayın zirvesine oturdu. AMD’nin piyasa değeri de hafta başından bu yana 5 milyar dolarlık artışla 30 milyar dolar seviyesine ulaştı.
Stadia’yı geliştirmek için Google, veri merkezleri için AMD’nin özel GPU’larına yatırım yaptığını ve bunun uzun vadeli bir işbirliği olacağını söylüyor. Yatırımcılar için bu, Stadia lansmanının ötesine geçme potansiyeli olan çok büyük ve dikkate değer bir gelişme.